news08.net/ads.txt

אורי אטון, מאוחדת: “אני רוצה להאמין שלא השארנו אף קשיש שנדרש לסיוע כלשהוא – ללא מענה”

מנהל מרחב יהודה חוף במחוז דרום שבמאוחדת, אורי אטון, בראיון מיוחד על הגל הראשון, העלייה בתחלואה שהובילה לגל השני, ההיערכות והפעילות במצב החירום, ההשוואה לשפעת, החשש מעלייה נוספת עם החזרה לשנת הלימודים ואפילו על התוכניות המפתיעות לעתיד

בשנה האחרונה מכהן אורי אטון (53) כמנהל מרחב יהודה חוף במחוז דרום במאוחדת. למעלה מ-30 מרפאות עוברות יום אחר יום תחת פיקוחו וניהולו של אטון, בהן רחובות, מודיעין ושוהם, רמלה לוד, חולון ובת ים, ראשון לציון, נס ציונה ובאר יעקב. אלא שגם בחלומות הכי מוזרים, לא תיאר לעצמו שהג’וב החדש יביא עימו אתגר שכזה: התמודדות עם נגיף הקורונה – מציאות חדשה, מורכבת שעתידה אינו ידוע. עם כל הכבוד לקורונה, אטון שהשתתף במבצעים גדולים של צבא הגנה לישראל, בעל ניסיון רב בניהול משברים בעת חירום ובייזום והקמה של מערכי טכנולוגיה ושיווק לא נרתע. הוא שינס מותניים והבין די מהר כי גם אם הנגיף הזה לא דומה לשום אתגר קודם, יש להפנים את המתרחש, למפות את האוכלוסיות החלשות ולצאת למלחמה על בריאות הציבור באופן מיידי. “מיד עם התפרצות הקורונה נערכנו בכלל המרפאות בתחומי עשיה מרכזיים”, הוא אומר בראיון מיוחד. “הראשון שבהם הוא יצירת קשר עם אוכלוסיית הקשישים במרחב ובדיקת הצרכים של כל קשיש וקשיש באשר הוא ובכלל ההיבטים. אני יכול להגיד שחלק גדול מהאוכלוסייה הזו היא אוכלוסייה המתגוררת לבדה – חלקה דל באמצעים, וסובל ממחלות רקע שונות. כשבנינו את תכנית ההתערבות שלנו והעבודה שלנו מול האוכלוסייה לא התייחסנו דווקא להיבטים הבריאותיים או הרפואיים של הקשיש אלא למכלול האתגרים שעומדים בפניו בתקופה, של אי ודאות, של בידוד חברתי, של קושי ואף פחד לצאת מהבית ולעתים בדידות מטרידה וקשה שמשפיעה באופן ישיר גם על בריאותו הפיזית והנפשית של הקשיש. יצרנו קשר עם הגופים המוניציפליים, התחלנו במתן מענה שכלל שיחות טלפוניות יומיומיות, רכישת מזון ובעיקר ניטור מצבם הבריאותי של הקשישים, עידוד, הסברה ובעיקר יחס אמפטי. ריכזנו מערכות מתנדבים שהעבירו לבתי הקשישים תרופות נדרשות תוך מתן ייעוץ תרופתי מאנשי מקצוע ומעקב אחר הקשיים של כל אחד מהם. אני חייב לומר שההתגייסות הנפלאה של ארגוני מתנדבים, של ראשי ערים וגופים אחרים, בהובלת מאוחדת הובילה לעשייה רבה, ואני רוצה להאמין שלא השארנו אף קשיש שנדרש לאיזשהו סיוע מכלל ההיבטים שציינתי – ללא מענה.

“החלום שלי הוא לבנות וליישם מערכת עוטפת המיישמת תפיסה הוליסטית המקיימת קשר מתמיד עם אוכלוסית הקשישים תוך בנית מעגל אנושי וטכנולוגי מקדם קשר ורפואה פרואקטיבית בבית הקשיש ובמרפאה והפועל לרווחת הקשיש, בריאותו הפיזית והנפשית בכל עת. אנחנו בדרך לשם”.

אורי, בוא נדבר גלויות. האם אנו נמצאים כבר בגל שני?
“נתוני התחלואה בשבועות האחרונים מראים על היותנו בתוך אתגר תחלואה משמעותי . בשבועות האחרונים ביצענו מבצעי בדיקה רבים לגילוי הנגיף בכל הערים במרחב, במספר גדול מאוד של גני ילדים ובתי ספר, פתחנו חמש מרפאות ייעודיות לבדיקות קורונה בערים מרכזיות ואנו מבצעים בדיקה לכל מי שנדרש לבדיקה תוך 12-24 שעות מרגע איתורו. אנחנו עוקבים אחר האוכלוסיה המבודדת ואחר החולים ובמקביל ממשיכים לתת שירות רפואי מצוין למי שזקוק לו”.

מאוחדת היא הקופה היחידה שהעמידה צוות לבדיקות באופן מיידי, מהיום להיום, הכיצד?
“תראי, הדבר היחיד שעמד לנגד עיניי הוא הצורך בגמישות תפעולית וקבלת החלטות מהירה תוך בניית צוותי התערבות לביצוע מיידי של משימות בדיקה ומשימות אחרות בהתראה מיידית. כך היה בבית הספר נבון ברחובות, אותו אימצנו – וביצענו בדיקות קורונה לכל ילדי בית הספר ללא שיוך קופתי, כך היה בגני ילדים ובמוסדות נוספים, כולל גני הילדים בבסיס חיל האוויר בתל נוף, בישיבות ובמוסדות נוספים. מאוחדת הגיעה לתקופת הקורונה מוכנה יותר מהקופות האחרות – הן בהיבט ציוד המיגון, הן בבקיאות הצוותים במצבי חירום מסוג זה וכמובן עם גולת הכותרת שלנו: מהפכת הרפואה ההיברידית, אשר מאפשרת לרופא וחולה לבצע אינטרקציה רפואית וטיפולית מעמיקה, גם בעזרת ההיסטוריה הרפואית של החולה בתיק הרפואי הדיגיטלי שלו וגם בהרחבת השירות לתחומי רפואה שונים. יצרנו מפגשים אינטראקטיביים בין חולה לרופא בין מבוטחים לדיאטניות ולפיזיותרפיסטים, הרחבנו את מעגל המשתמשים ברפואה על ידי שימוש בדיגיטל בצורה מקצועית יותר מקופות אחרות והפעילות הזו הוכחה בתקופת הקורונה כמענה יעיל המיתר את הצורך של הגעת החולה למרפאה, ברוב המקרים. גם הרפואה הדיגיטלית המאפשרת זימון תורים, הוצאת התחייבויות וכדומה דרך האתר והאפליקציה הוכיחו את עצמם – וכך ראינו ירידה גדולה מאוד בהיקף הביקורים במרפאות – בדרך זו צמצמנו את החשיפה לקורונה גם במרפאות”.

אי אפשר להתעלם מההירתמות של עובדי קופות החולים לסייע לקהילה, בעיקר בתקופת הקורונה.
“בתקופת הקורונה אני מבחין ביתרון בולט נוסף והוא ניתוב היכולות של מאוחדת לקיים תקשורת אישית עם המבוטחים. אין ספק שהשירות האישי בין המזכירה, האחות והרופא למבוטח מהווה יתרון משמעותי שלנו ביכולת של הקופה לשרת את המבוטחים. אני מבקש לנצל את הבמה הזו כדי לציין את המנהלים והמנהלות, המזכירות, האחים והאחיות, הרופאים והרופאות, צוותי מקצועות הבריאות ואת כל מאוחדת. כולם נרתמו ונרתמים בתקופה הזו להתמודדות עם האתגר ויצאו מגדרם כדי לאפשר רציפות טיפולית, שירות רפואי מסור אישי ומיידי למבוטחים – ועל כך ברכתנו. אין ספק שמאוחדת מתברכת בהון אנושי מעולה”.

מתי לדעתך הדבר הזה יסתיים? יש הערכה?
“יצאנו ממש לפני ימים ספורים לחופש הגדול ואני מניח שבמהלך החופש הגדול, אם הציבור יהיה ממושמע, נוכל לצמצם את מספר הנדבקים. עם זאת, אנו נערכים כבר עכשיו לראשון בספטמבר – תחילת שנת הלימודים הבאה והן לחודשי הסתיו שבאים מיד אחר כך. תיתכן עלייה במספר החולים במחלות ויראליות, כמו שפעת למשל, ואני מציע שלא לזלזל בזה. ישנה חשיבות גדולה מאד בשמירה על שגרת בריאות ורפואה ולדעת לנווט בין העיסוק במגיפה לבין הצורך החשוב לא פחות להמשיך ולנטר חולים כרוניים, נשים בהריון, אוכלוסיות בסיכון והמשך קידום חינוך לבריאות ואורחות חיים בריאות. עוצמתה של חברה נמדדת בין היתר בבריאות אזרחיה – בריאות הגוף והנפש. זו אחריותנו וזוהי למעשה אמנת השירות ביננו לבין מבוטחינו”.

איך אתם מתכוננים לסתיו ולתחלואת החורף?
“אפשר להגיד שהקורונה עלולה להביא לסיבוכים קשים ומהירים יותר מאשר רוב מחלות השפעת. החיבור בין חולי קורונה לבין החולים בשפעת עלול ליצור אתגר ניהולי ובריאותי חדש ומורכב. כבר עכשיו אנחנו נערכים לתקופה בה נתחיל בחיסוני שפעת בקרב קבוצות הסיכון – ואנו מבצעים סימולציות ותהליכי חשיבה ותכנון לטיפול בחולי שפעת, חשודים בחשיפה לקורונה או לחולים בקורונה. הציבור הוא השותף שלנו, הוא מחויב להמשיך ולהישמע להנחיות משרד הבריאות, לשמור על ריחוק חברתי, על כללי היגיינה ועל עטיית מסכות מצד אחד, ומצד שני, לא לוותר על טיפולים רפואיים וניטור רפואי נדרש בעיקר בקרב אוכלוסייה החולה במחלות כרוניות. גם בתקופת הקורונה הראשונה וגם בתקופה הנוכחית והעתידית, אנו דואגים לשמר יכולות לפתיחת כלל המרפאות שלנו כרגיל, ואף לתגברן בעת הצורך ובהתאם למצב. אנחנו ממשיכים לנטר את קבוצות הסיכון, החולים הכרוניים וכל אלו הנדרשים לבדיקות וטיפולים שהיא שגרת עבודה עבורינו”.

למרות שמדובר בתקופה מורכבת, יש לכם תוכניות עתידיות?
“המרחב לא נח על זרי הדפנה. אנו ממשיכים לפתח שירותים רפואיים ולהקים מרפאות חדשות במרחב. מאוחדת בעיצומה של בניית מרכז המכונים הגדול ברחובות שישתרע על שטח של כ-7,000 מ”ר ויכיל את מיטב שירותי הבריאות המתקדמים ביותר לרווחת תושבי העיר והאזור. רחובות היא עיר מרכזית בעשיית מחוז דרום במאוחדת ובפרט במרחב יהודה חוף ויש בה פריסה גדולה של שירותי רפואה זמינים וטובים. החיבור לקהילה ברבדים השונים מהווה נדבך מרכזי בעשיית המרחב בעיר, הן בפעילויות לקידום בריאות עם העירייה וגורמים נוספים והן בשירות רפואי מקצועי וזמין בשכונות. המרכז החדש ישלב רפואה מקצועית מהטובות שיש יחד עם תהליכי שירות טכנולוגיים, דיגיטליים ואינטראקטיביים. מאוחדת רואה בשילוב הזה את רפואת העתיד ואנחנו משקיעים חשיבה ותכנון מוקפדים ביצירת קשר חי בין רפואה, טכנולוגיה ושירות. אנחנו מתכננים מרכז שיחבר בין הרפואה הקהילתית ובין רפואה מקצועית זמינה , תוך ראית הלקוח במרכז ויצירת מעטפת שירות ורפואה שיאפשרו ללקוחות מאוחדת את השירות המקצועי הטוב ביותר שניתן לחשוב עליו”.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן