news08.net/ads.txt

האם סהר פינטו יחבור לקואליציה? | ראיון ללא תחתית • בשיתוף “סטטוס”

אם היינו עוסקים בסמנטיקה או בלשונאות וחידודים – היה אולי מקום להתווכח האם הסהר של גדרה יותר פורה או מביא יותר רווח. אבל אנחנו לא | ואם הבחירות המוניציפליות היו במתכונת הארצית – הצבעה לרשימה ומתוך כך בהכרח הצבעה עבור ראש הרשימה – סביר להניח שסהר פינטו היה היום ראש מועצת גדרה | אבל הן לא | יצאנו לבדוק מה קורה ביישוב הלכאורה משמים – אולם בין גדרותיו ניטשים מאבקי כוח שלא מביישים את משכן הכנסת 

ב-30 באוקטובר 2018 התקיימו הבחירות המוניציפליות בישראל. בגדרה זירת הקרבות המרכזית והסוחפת מכולן הייתה הקרב הצמוד בין יואל גמליאל, ראש המועצה המכהן בעשור האחרון, לבין עו”ד סהר פינטו שנתן ללא ספק ‘פייט’ קשוח, לא בחל באמצעים והשקיע את כל כולו וכוחו במאמץ לשכנע את תושבי המושבה הלא-באמת מנומנמת לתת לו את קולם. זה היה יכול להצליח – לולא מתישהו ירד לאנשי השלטון הוותיק של גמליאל האסימון שאם ימשיכו לשבת על המרפסות ולמיין דבורים וציפורים ולא יתגייסו למאמץ – פינטו הוא הראיס הבא. התוצאות ידועות – למרות סקרים מחמיאים ופעילות שטח אינטנסיבית ואינטליגנטית, שוב הוכיח הטבע כי הרגלים ישנים לצד כוח ושררה מוכחים – אינם משתנים כל-כך מהר – וגמליאל לקח שוב את הקופה.

(צילום: שרית צרפתי)

יחד עם זאת, הרכבת הקואליציה במועצה המקומית ארכה זמן רב, כשבין היתר התחבט גמליאל במשך פרק-זמן ממושך לאיזה מן הסהרים – פינטו או רווח – להציע את התפקיד הנחשק של סגן ראש-מועצה בשכר. פינטו, לפיכך, טרם חולל את המהפך הנכסף בגדרה, אולם בימים האחרונים פורסמה בקול תרועה רמה באחד מכלי התקשורת המקומיים ידיעה פומפוזית עם כותרת עוד יותר מנופחת, אשר העלתה שוב על סדר היום את האופציה של כניסת סיעת ‘גדרתיים’ שבראשותו לקואליציה, ומינויו לסגנו של גמליאל.

לידיעה הזו מגיב פינטו חד-משמעית ונחרצות: “פייק ניוז, להד”מ”. מהיכרותנו עם המטרייה מחד ועם כלי התקשורת המקומיים מאידך – אנו מהמרים שאכן כך. עבור גמליאל הפצת שמועה שכזו עושה שירות מצוין, לאחר שבישיבת הנהלת המועצה האחרונה הסתמנו מספר התנגדויות למהלכו להעלאת שיעור מסי הארנונה בגדרה, והוא ביקש לשדר לחברי מועצה סוררים בפוטנציה שהכיסאות שלהם בסכנה ויש להם חלופה, ולכן עדיף להם “להתיישר”.

ישבנו עם פינטו לשיחת “יחסיך עם גדרה לאן?”, ואנו מציעים להקשיב ברוב קשב לדבריו של מי שעדיין טוען לכתר ועשוי בהחלט לכבוש את לשכת ראש המועצה (ראש העיר, בהמשך ציר הזמן?) ב-2023. או לפני כן.

פינטו בכינוס הקונגרס היהודי העולמי WJC בקנדה

סהר, הוצאתם הודעה קשוחה לעניין ההתנגדות הנחרצת להעלאת שיעור מסי הארנונה בגדרה. מדוע לא השתתפתם בישיבת אישור התקציב לפני חודש?

“אנחנו נעשה הכל כדי לבטל את גזירת הארנונה של קואליציית גמליאל–רווח. התכנית שלהם להגדלת הארנונה בשיעור של למעלה מ-6.5% למגורים וקרוב ל-10% לעסקים היא מכה קשה לתושבים, וגזירת מוות לעסקים הקטנים במושבה. ישיבת התקציב היתה למראית עין בלבד, כונסה לטענתנו שלא כדין, וככל הידוע לנו עד היום משרד הפנים לא אישר את התקציב. חשוב לי לציין שכפי שעשינו בשנה שעברה, גם השנה עמלנו רבות והגשנו הצעת תקציב חלופית, הצעה שמבטאת סדר עדיפויות חדש – יותר לתושבים, פחות למקורבים, ובלי להעלות ארנונה. למרבה הצער, שותפיו הטבעיים של גמליאל העדיפו את הג’ובים והמשכורות השמנות על פני טובת הציבור, וסירבו בכלל לדון בהצעתנו. בנסיבות הללו, ולאור העובדה שכלל לא הסכימו לדון בהצעת התקציב שהגשנו, לא הסכמנו להיות ‘ניצבים בהצגה’ ולא הסכמנו לתת הכשר לתקציב הפסול הזה”.

אני טועה, או שזהו המהלך האסרטיבי הראשון של האופזיציה במועצת גדרה למן הבחירות שהתקיימו לפני יותר משבעה חודשים? נוצר רושם שהאופוזיציה שלכם איננה מורגשת.

“אתה טועה. בשמונת החודשים שחלפו מאז הבחירות אנחנו פועלים ללא לאות – בהתנדבות מלאה – למען הציבור ולמען השגת המטרות בשמן יצאנו לשליחות הציבורית. עבודת האופוזיציה אינה נבחנת בעוצמת הרעש בתקשורת המקומית. עבודת ה’גדרתים’ ברובה מבוצעת בשקט ובשיתוף פעולה עם תושבים רבים. אנחנו מקיימים אירועים קהילתיים רבים, מובילים מאבקים ציבוריים, יוזמים הצעות לסדר, משתתפים ומשפיעים בכל ישיבות המועצה והוועדות, ולאחרונה אף עתרנו לבית המשפט המחוזי נגד הקואליציה וניצחנו. אנחנו פועלים בנושא של יוקר הקייטנות בגדרה הן במישור הציבורי והן במישור הרגולטורי, נאבקנו בתכנית הבנייה לגובה, וכעת אנחנו מובילים את המאבק בנושא הארנונה. אנחנו למעשה הגוף העיקרי ששומר על האינטרס הציבורי של תושבי גדרה”.

מה קרה בין גמליאל לדני דורון? הם מטילים איפול על הסיבה לפירוד ביניהם, אולם מקורבים טוענים שגמליאל פשוט אכזב מאד את דני, כשסירב לקיים סיכומים שנקבעו ביניהם טרם הבחירות.

“אני סבור שזו שאלה שנכון להביא בפניהם. אני מעריך את דני דורון כאדם שפעל שנים רבות בהתנדבות למען גדרה, ואני מצטער על כך שאינו יושב עוד סביב שולחן המועצה. יחד עם זאת, הדבר אינו מפתיע שכן דני אינו חבר המועצה הראשון מסיעתו של גמליאל שעוזב אותו, ולמעשה כל מי שהיה במועצה מטעם גמליאל בשתי הקדנציות האחרונות, לא נמצא שם עוד. יש בקואליציה בכלל ובסיעה של גמליאל בפרט אנשים מצויינים, ואני משער שגם להם קשה לפעמים עם ההתנהלות, עם חוסר שיתוף פעולה, עם סדר העדיפויות הבעייתי, ולפעמים הם מגיעים לנקודה שאומרים “עד כאן!” “.

פינטו עם חברי מועצה במימונה

ביקשנו מהמועצה התייחסות למחירי הקייטנות, שהוגדרו לפני כ-10 ימים כיקרים מבין יישובי השפלה – צעקו עלינו, סירבו להסביר ואפילו נקטו בנימה מאיימת משהו: “…הבנתי מה קורה פה, אוקיי…” (ציטוט מפי מאיה גנון, דוברת המועצה). דעתך?

“מחירי הקייטנות בגדרה הן בגדר שערורייה! בדקנו את הנושא לעומק, ביישובים סביבנו ברמה סוציו-אקונומית דומה המחירים נמוכים בכ- 500 שקלים לילד, וזאת מבלי שהרשות משקיעה כסף בסבסוד הקייטנות. המשמעות היא שהמועצה שלנו מרוויחה כסף על הגב של התושבים. זהו למעשה עוד ‘מס’ שמוטל על ההורים העובדים תושבי גדרה. אציין כי בתקציב השנה שעברה סיעת ‘גדרתים’ הצליחה להביא להנחה גורפת של 200 שקלים לכל ילד, בנוסף לוועדת ההנחות. גם השנה עוד לא אמרנו את המילה האחרונה, ואני מאמין שהמאבק שלנו סביב שולחן המועצה ומול הרשויות, ביחד עם המאבק הציבורי האותנטי, יביאו את הבשורה להורים ומחירי הקייטנות יוזלו גם השנה”.

לעניין הארנונה: האם אין באמת צורך אמיתי אכן בהגדלת הכנסות המועצה? אולי שיעור ההוצאות שגדל מחייב זאת? אולי סוג השירותים שהמועצה מתעתדת להעמיד לרשות התושבים בהמשך הקדנציה?

“במשך כל מערכת הבחירות התרענו על מצבה הכספי העגום של המועצה, על עומס המלוות העצום והגרעון המצטבר. בזמנו הציג ראש המועצה מאזן רגעי של עובר ושב חיובי, ויצר מצג כאילו יש מיליונים בקופה. היום המציאות מתנפצת לנו בפנים, ותושבי גדרה נדרשים לשלם, והרבה. וכעת המצב הולך מחמיר – התשלומים גדלים, והשירותים לתושב – קטנים. ראינו את זה בהחלטת קואליציית גמליאל–רווח לקצץ את תקציב תנועות הנוער, לבטל את השאטלים לרכבת, לקצץ בתקציב הספורט – ולמול זה להגדיל את הכנסות המועצה מקנסות ומהיטלים שיוטלו על התושבים, וכעת העלאת הארנונה. בניהול כספי נכון ושקוף, וסדר עדיפויות שרואה את התושב במרכז – זה לא היה קורה.

אני מזכיר לך שרק לפני חודשיים אישרה הקואליצייה מינוי שני סגנים בשכר בעלות חודשית של כ-50 אלף שקלים כל אחד. מדובר על 1.2 מיליון שקלים בשנה, 6 מיליון שקלים בקדנציה. זו הוצאה שלא הייתה קיימת בקדנציה הקודמת! אז אם המצב הכספי כל-כך גרוע, מדוע להגדיל הוצאות על ג’ובים ומשרות? זו שערוריה. הגירעון עצום, הולך וגדל, והוא תולדה של ניהול כושל וחסר אחריות. המועצה לא מצליחה להביא תקציבים אמיתיים מבחוץ, לא מהמדינה ולא מגורמים אחרים, ומצד שני מפזרת הבטחות והתחייבויות לכל מיני סעיפים שאין בהם שום בשורה אמיתית לתושב”.

פינטו בכינוס הקונגרס היהודי העולמי WJC בקנדה

אילו מהלכים והישגים סיעת ‘גדרתיים’ יכולה להציג, למן הבחירות ועד-כה?

“למרבה הצער, על אף ההישג המדהים שלנו בבחירות האחרונות והיותנו הסיעה הגדולה במועצה, גמליאל זכה ב-49.58% מקולות הציבור לראשות, ובחר להרכיב קואליצייה עם שותפיו הטבעיים. למותר לציין שהצענו להיות חלק ולאחד כוחות למען המושבה, מתוך רצון להביא את היכולות והניסיון שלי ושל חבריי לסיעה לשולחן הנהלת המועצה. גמליאל יכול היה להקים קואליצייה רחבה שתשקף את הרוב המכריע של תושבי גדרה, אולם העדיף קואליצייה צרה ושברירית עם שותפיו הטבעיים. בנסיבות הללו, סיעת ‘הגדרתים’ בראשותי פועלת מיום הבחירות בזירה הציבורית וסביב שולחן המועצה בהתנדבות מלאה, אנו יוזמים אירועים קהילתיים רבים, פועלים בערכאות משפטיות לקדם שקיפות והגינות בהתנהלות המועצה, ומובילים מאבקים ציבוריים. חמשת חברי המועצה של ‘הגדרתים’ פועלים בועדות המועצה וסביב שולחן המליאה, ושומרים על האינטרס הציבורי של התושבים”.

אם בוחנים את העשייה הציבורית מצד הקואליציה וראש המועצה לעומת היבטים אלה בערים ויישובים שכנים, יבנה למשל – לא נצפית פעילות אינטנסיבית מדי ו/או השגת יעדים שסומנו. אז מה – עכשיו תקופת בטלה עד הבחירות הבאות?

“לצערי זה נכון. ביישובי הסביבה אנחנו רואים תנופת עשייה מאז הבחירות, בעוד שבגדרה, המצב הפוך. בשנת הבחירות השקיעו יותר בניקיון ותחזוקה, בפרחים עונתיים ובכניסות יפות למושבה. אבל מאז הבחירות ועד היום, 8 חודשים חלפו, ואין אף הישג משמעותי של הנהלת המועצה”.

פינטו עם חברת המועצה דורית בן בוחר בפורימון של מכבי צעיר גדרה

לאן מבחינתכם מועדות פניה של גדרה? מה צריך לקרות? מה קורה בפועל? מה צריך לעשות כאן שלא נעשה?

“גדרה גדלה ותמשיך לגדול. הצרכים של התושבים הולכים ומתרחבים, ובניגוד לעבר תושבי גדרה לא מוכנים להסתפק בפחות. הם מצפים לראות מושבה נקייה ומתוחזקת היטב לא רק בשנת בחירות, מושבה שיש בה עסקים פורחים ותעסוקה, מושבה שמהווה מרכז תרבות ותיירות אזורי. בפועל הנהלת המועצה לא מצליחה לקדם בקצב ראוי את המהלכים החשובים לגדרה. את התקציבים המועטים הקיימים המועצה מנתבת לצרכים המקדמים את הצרכים של פלח אוכלוסייה צר מדי. כאשר אני מסתכל חמש ועשר שנים קדימה ברור לי שגדרה חייבת לייצר לעצמה מקורות הכנסה עצמאיים ולהפסיק להישען על הכיס של התושבים. גדרה צריכה להתפתח תוך שמירה על הצביון המיוחד שלה, ושמירה על הקהילה המצויינת שיש כאן, על גווניה השונים. גדרה חייבת להפוך למושבה שמאפשרת לכלל האוכלוסיות בה לקבל את כל הצרכים המקומיים שלהם כאן ביישוב. אין שום סיבה שתושבי גדרה ימשיכו לצרוך את השירותים והתרבות שלהם בחוץ. גדרה חייבת לעשות את המהפך התודעתי והמעשי, ולהפוך מיישוב מנומנמם שמתפתח מכח האינרציה, למושבה מפותחת המהווה מרכז אזורי לתרבות, תיירות ותעסוקה”.

תכניות אישיות שלך לשנים הקרובות?

“אני נמצא בתקופה מעניינת בחיי המקצועיים, וברמה האישית אני שמח להקדיש יותר זמן למשפחתי האהובה, ששילמה מחירים לא מועטים בשנת הבחירות. אני ממשיך ומתפתח בקריירה המקצועית שלי כעורך-דין, וממשיך כמובן לפעול בזירה הציבורית ברמה הארצית ובפעילות ציונית בארץ ובחו”ל. אמנם אני לא יודע לסמן היום את כל מה שאעשה בשנים הקרובות, אבל דבר אחד ברור – השליחות והעשייה הציבורית שלי בגדרה ימשיכו להיות בראש מעייני ובמרכז עיסוקיי”.

פינטו עם הילדים אריאל שירה ועידו באגרונן גדרה

איזה מסר אתם מקבלים מהציבור הגדרתי?

“אני נפגש המון עם התושבים, מכל השכונות, תומכי כל המפלגות. באופן טבעי אלה שתמכו בנו בבחירות האחרונות מביעים אכזבה על כך שלא ניצחנו, ולצד זה מחזקים אותנו ומביעים תקווה לשינוי. אחרים, שלא תמכו, משמיעים בחלקם קולות של התפכחות – היו מי שאמרו לי: “חבל שלא הקשבנו לך, כל מה שאמרת מתברר כנכון”. השבוע סימס לי מישהו שלא תמך בי בבחירות האחרונות, וכתב שחבל שלא ניתן לעשות כעת בחירות חוזרות בגדרה, כפי שקורה ברמה הארצית. המסר הברור שאנחנו מקבלים מהתושבים הוא ‘אנחנו מבינים עכשיו שמה שאמרתם לפני הבחירות היה נכון, אנחנו מעריכים מאוד את הפעילות שלכם בהתנדבות במועצה, ומבקשים שתמשיכו לשמור על האינטרס שלנו, הציבור הרחב, סביב שולחן המועצה'”.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן