news08.net/ads.txt

מה קורה במערכת החינוך בעיר רחובות? זוהר בלום ואפרת צוקרמן פותחים את הפה

ברחובות פתחו את שנת החינוך תשפ”ב מנקודת שיא שהעיר מעולם לא הייתה בה: רק לפני מספר שבועות הודיע משרד החינוך כי נרשמה זכייה נוספת בפרס החינוך הארצי היוקרתי. תכל’ס, מדובר בזכייה לא מפתיעה לאור העלייה העקבית בנתוני הבגרויות מאז שרחמים מלול שמכיר את עולם החינוך מקרוב – קיבל את המושכות על העיר, לפני כעשור. מאז, אותו מלול, איש חינוך בעבר, השקיע ללא הפסקה מיליונים על גבי מיליונים בתחום החשוב.

אלא שמלול לא עשה זאת לבד. זוהר בלום, ממלא מקומו עושה חיל בתחום ומוביל את החינוך לישגים לא מעטים. מי שעומת לצידו בשנים האחרונות וקוטפת לא מעט קרדיט על הנעשה בחינוך בעיר היא מנהלת אגף החינוך והנוער הנמרצת, אפרת צוקרמן. היא הקימה את קרית החינוך היוקרתית למדעים ומתמודדת עם אתגרים לא פשוטים. קורונה למשל.

בימים האחרונים נושא החינוך לא ירד מהכותרות עם חוסר הודאות והבעייתיות בפתיחת שנת הלימודים, לאור שיעור התחלואה הגבוה במדינה ובעיית ההתחסנות של הצוותים החינוכיים מחד ושל התלמידים בבתי הספר העל יסודיים מאידך. “ולא ישנו בלילות”, אומר בלום “אנחנו כל הזמן עם היד עם הדופק בכל אספקט אפשרי – בטיחות, בריאות, הכנת תשתיות וכל חוסר שיש למנהלים או לגננות, עובדים באופן צמוד עם משרד החינוך וגם עם הנהגת ההורים., מבינים את המורכבות של המצב הבלתי אפשרי הזה שכל המדינה נתונה בו – אבל גם מבינים לליבם של ההורים שמפקידים בידינו את היקר להם מכל. אנחנו מרגישים היטב את כובד האחריות – ופועלים בהתאם מבלי לחסוך בהוצאות”, הוא מבהיר.

אך לפני שנמשיך לשוחח עם בלום בנושא החינוך אי אפשר להתעלם מהאירוע שהטריד אותו משך חודשים רבים – מצבו הבריאותו. “סבלתי מתסמונת נדירה”, הוא משתף, “הרופאים אבחנו זאת – ומייד נותחתי. תקופת ההחלמה גם היא מאחורי, חזרתי לאכול וכמובן שבמשך כל הזמן הזה לא הפסקתי לנהל את נושא החינוך בעיר גם מהבית, בזום ובטלפון. השילוב של קורונה, שומר החומות, החינוך המגוון והפעילות הענפה בעיר – אי אפשר להפסיק לעסוק בהם לרגע, ואני שמח לעשות את זה. אני רואה סיפוק מההשקעה האדירה שלנו, ואני אומר לך: יש לנו צוותים נפלאים ואכפתיים. בנושא הבריאותי – מבחינתי הכל מאחוריי”.

 בוא נדבר על פתיחת שנת הלימודים – הפגנות של הורי חצרות המושבה, הפגנות של הורי בית ספר השיטה. מה הסיפור?

“בשני המוסדות האלה העירייה משקיעה עשרות מיליוני שקלים בבניית בתי ספר חדשים וחדשניים, כד להתאים את הלמידה והעבודה החינוכית במקום – לעת הזו. חשוב לדעת שאנחנו פה קודם כל ותמיד- למען התלמידים והתלמידות. בכל תהליך בנייה יש תקופת ביניים שצריך לספוג – אבל כשנכנסים לבית חדש מרווח ומאובזר, כולם בסוף מרוצים. קשה להבין את המורכבות כשלא מכירים את כל התמונה המלאה”.

ומצד נוסף, בית ספר שדמה לא נפתח ורק שעות ספורות לפני תחילת שנת הלימודים נודע שהצוות לא התחסן. למה זה קרה?

“תראי, מבחינת יחסי העבודה, עובדי בית הספר הם עובדי משרד החינוך, ולכן על פי החוק אנחנו לא יכולים לתשאל אותם בדבר ההתחסנות. ביום שני בערב עדכנו אותנו ממשרד החינוך שהצוות במקום לא מחוסן. בבוקר כבר היינו איתם בזום יחד עם משרד החינוך, אבל לצערי הרב גם למשרד החינוך אין כלים לגרום להם להתחסן. ביקשתי מהם – למען הילדים, לא תיבדקו לפחות? הילדים לא למדו באופן רציף בשנה שעברה, תתגמשו למענם. לצערי הם לא היו מוכנים. לכן החלטנו – ראש העיר ואנוכי, לסגור את בית הספר, ולתלמידים שלו מצאנו פתרון בבתי ספר אחרים. לא נוכל לסכן אותם”.

“היעד העירוני שהצבנו לעצמנו הוא שכל התלמידים ילמדו כפי שלמדו לפני פרוץ המגיפה”, מצטרפת לשיחה אפרת צוקרמן, מנהלת אגף החינוך בעיר רחובות. “העיריה  נערכה בכל האמצעים – על ידי אגף החינוך והנוער – על מנת להעניק לכל תלמיד ותלמידה את ה”חליפה” שנדרשת עבורם כדי ללמוד, אם פרונטלית או באופן מקוון. אנחנו מקווים שנחזור לעבוד בשגרה, אבל גם אם יהיו התפרצויות, הן יהיו נקודתיות. ונעשה הכל כמובן כדי לשמור על הבטיחות ולמנוע הדבקות. אפשר לצמצם אבל אי אפשר למנוע לגמרי. חשוב קודם כל להגיע לחיסון מלא של כל התלמידים ושל כל אנשי הצוות שיכולים להתחסן. נקפיד על מסכות במוסדות החינוך בעיר. אנחנו עושים את המירב אבל יש דברים שלא תלויים ברשות ולא בבית הספר – אלא רק בהורים, כמו החיסונים וכמו הצורך לשמור על ההנחיות גם בשעות שמחוץ לבית הספר והגן – כדי לשמור על הבריאות של כולנו”.

צוקרמן מציינת כי ההנחיות הסופיות של משרד החינוך הגיעו ממש ביום שני, כך שלא חיכינו להן. הסתמכנו על המדיניות ועל השכל הישר כדי להנחות את הצוותים, והצטיידנו בהתאם על מנת שבתי הספר והגנים יהיו מוכנים. את ההיערכות עם המנהלים ערכנו ביום חגיגי בזום ולא בכנס פרונטלי, כמצוות התקופה. במהלך השנה החולפת המשכנו לבנות ללא הפסקה – פרויקטים חדשים, תהליכים, חדשנות בחינוך בעיר וגם בניה של תשתיות פיזיות ממש – גנים, בתי ספר, אולמות ספורט ועוד. גם בקיץ המשכנו לשפץ. הערכנו שהתחלואה בעיר תרד ונחזור לכתום – וצדקנו. לכן פתחנו את כלל מערכת החינוך, כולל בתי הספר העל יסודיים”.

מחקרים וסקרים רבים התפרסמו לאחרונה המצביעים על התופעה של בעיות חברתיות, בדידות ובעיות פסיכולוגיות אצל בני הנוער כתוצאה מהלימודים מהבית. “הנושא בהחלט נמצא על שולחננו”, אומר בלום. “מבחינתנו הטיפול בילדים בעיר הוא מקצה לקצה – מגיל רך ועד לסיום התיכון, מהבוקר ועד שהוא חוזר הביתה – גם במוסד החינוכי וגם במסגרות החוגים בחינוך הלא פורמלי. העניין החברתי והנפשי של התלמידים חשובים לנו לא פחות מהעניין החינוכי והלימודי.

בגני הילדים תהיה תוכנית של צמידי רגשות מיוחדים בהם כל צבע מסמל רגש אחר. בכל בוקר הילדים יענדו צמיד עם צבע המבטא את ההרגשה שלהם ויתקיים שיח מעצים בנושא. בבתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים תהיה פעילות נגד חרם עם שיח בנושא ובניית אמנה שתחייב את התלמידים, כולל כרזות ושילוט בולט. בבתי הספר העל יסודיים יהיו הרצאות, הצגות ושיעורים מקוונים לשמירה על אקלים חינוכי חיובי וסביבה בטוחה עם תכנים בנושא מניעת אלימות ברשת, מודעות לסיכון שבצריכת סמים ואלכוהול, חינוך למיניות בריאה וחיובית, פסיכולוגיה חיובית ועוד”.

אגב,  אחרי שנת שיא שבה זכיתם בפרס חינוך – מה עד יש לחדש?

הכנו מגוון של תוכניות ופרויקטים: הכנסו את נושא הבינה המלאכותית (AI) שתופס תאוצה בעולם הטכנולוגיה בכלל, ולכן אנחנו רוצים להנגיש את זה לדור הבא בעיר, לכיתות ז’ עם התנסות מעשית, יש לנו לימודי ביומימיקרי לכיתות ה ‘- לימודים בתהליך טכנולוגי המשלב חקר וגילוי של הסביבה והטבע, ופיתוח מוצר חדש שמחקה את הטבע. נושא החינוך לצרכנות נבונה מאוד חשוב לנו ואנחנו משלבים שיעורי חינוך פיננסי מעשי כבר מכיתות ב’. גם נושא ההיכרות עם מורשת העיר וההיסטוריה המפוארת שלה עולה על הפרק בשנה הבאה – סיורים בעיר רחובות לכיתות ד’-ה’ במסלולים עירוניים שונים ועוד.

“את כל הדברים האלה לא ניתן היה לעשות לולא האמון של תושבי העיר וההורים וכאן המקום להודות להם על השותפות, ולספר להם שללא התמיכה והגיבוי של ראש העיר, רחמים מלול, שהחליט כבר בשלב מוקדם של כהונתו החינוך יעמוד בראש סדר העדיפויות והקצה לכך משאבים – לא היינו נמצאים במקום הגבוה שאנחנו נמצאים בו כיום. יחד עם זאת, יש תמיד מה לעשות – עוד תהליכים, עוד בניה ועוד מוסדות להקים. יש לנו שותפים נאמנים בדמות משרד החינוך והצוותים החינוכיים – מהסייעות ואבות הבית ועד למנהלים ומפקחים ואנחנו פה לשירות כלל התלמידים בעיר רחובות והוריהם. אנחנו יכולים לעשות עבורם המון אבל גם לנו יש בקשה: חשוב שהציבור ינהג לפי ההנחיות כדי שנוכל לחזור להישאר בשגרת הלימודים הרגילה”.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן