בחמישה במאי – סרוק, שחרר וסע: האופניים השיתופיים מגיעים לרחובות

Mobike42-יעל-אמיר-Large-750x500

בחמישה במאי זה אמור לקרות, לראשונה ברחובות: ענקית האופניים השיתופיים מסין, מובייק, תפעיל את השירות בעיר המדע כאשר השימוש בו יתבצע בעזרת אפליקציה שמאפשרת לקחת ולהחזיר את האופניים בכל ומכל מקום שרק תרצו. מדובר ביוזמה של איש העסקים דודי אדניה, המשנה לראש העיר, עו”ד יניב מרקוביץ’ וליאור שוקרי, מנהל אגף הפיקוח העירוני.

העיר רחובות נבחרה לאחת מקבוצת ערים בישראל, בהן תפעיל ענקית האופניים השיתופיים מסין, מובייק, את השירות, תחילה בחינם. למעשה מדובר בטרנד שכבש כבר את כל העולם – תופעה שהחלה בסין והתפשטה לכל אסיה, אירופה וארצות הברית כאשר היתרונות ברורים: אפשר לאסוף את האופניים השיתופיים ו/או להשאיר אותם בכל מקום – ואפילו המחיר נוח. החסרונות גם הם בולטים לרבות סכנות הפרעה לתנועה, הרס, השחתה וגניבה. השאלה היחידה שעומדת במרכז הסוגיה היא איך יגיבו הישראלים לטרנד האופניים השיתופיים. יצוין כי למיזם הזה שותפים מספר גורמים בעיר, בראשם איש העסקים דודי אדניה (הרצל קפה בר, זאפה) אשר קישר את המשנה לראש העיר, עו”ד יניב מרקוביץ’ עם מנהל הפרויקט בישראל. מרקוביץ’ הרים את הכפפה ושילב זרועות עם עיריית רחובות ואגף הפיקוח בראשות ליאור שוקרי, נערכו מספר פגישות בנושא וכאמור אם הכל יילך כשורה, המיזם יפעל כבר בעוד שבועיים, ברחבי העיר.

הטרנד התחבורתי החדש, מתיימר להיות הפתרון שיקל סוף סוף על הצפיפות בעיר ועל הפקקים בכבישים. חברת CAR2GO מקבוצת שגריר השיקה לא מכבר את המיזם לאחר שחתמה על הסכם עם ענקית הטכנולוגיה הסינית מובייק להפעלת המיזם. מערך האופניים השיתופיים של מובייק מבוסס על טכנולוגיה חכמה ומתקדמת. האופניים זמינים לרכיבה באמצעות הפעלת אפליקציה ייעודית הסורקת ברקוד חכם המוטבע על כל זוג אופניים. באמצעותו ניתן לאמוד את זמן הנסיעה ואף לנעול אותם בסוף השימוש. כמו כן, האופניים מחוברים למערכת GPS המאפשרת מעקב צמוד אחר תנועתם, במטרה לשלוט בצי האופניים ועל מנת למנוע מקרי גניבה. השירות יאפשר למשתמשים לנוע בחופשיות במרחב העירוני ללא צורך בהגעה לתחנת עגינה ייעודית בסיום השימוש – זאת, אגב, להבדיל ממערך שיתוף אופניים שקיים כיום, המחייב את הרוכב להתחיל ולסיים את הרכיבה במקומות מסוימים שאינם בהכרח תואמים לצרכיו.

כאמור, מובייק מאפשרת למשתמשים לאתר באמצעות אפליקציה את זוג האופניים הקרוב ביותר למיקומם. כאשר מגיעים אליהם, כל שיש לעשות הוא לסרוק את הברקוד על גבי האופניים באמצעות האפליקציה והמנעול אשר נועל את גלגלי האופניים משתחרר. בסיום הנסיעה ניתן להניח את האופניים בכל מקום שאיננו מפריע במרחב הציבורי, משמע לא חוסם את המדרכה ולא מפריע להולכי רגל או לרכבים ובהזזה של ציר פשוט לנעול את האופניים. החברה ייבאה לישראל עד כה 2,500 זוגות אופניים אשר אושרו על ידי מכון התקנים, עם צפי שתוך שנה יהיו פזורים במרחב העירוני בפריסה ארצית אלפי זוגות אופניים נוספים. כמו כן, מעבר לפעילות העירונית הקבועה, החברה תפעל באופן אקטיבי לשלב מערכי אופניים מעת לעת בהתאם לצרכים נקודתיים ב”אזורים חמים”, כגון כנסים, פסטיבלים, אירועים תרבותיים גדולים, פיקים בתקופת תיירות ועוד, כמענה משלים לתחבורה ציבורית ובמקרים שאין תחבורה ציבורית נוחה.

כמה זה עולה לנו?

התשלום בעבור השירות עדיין לא נקבע באופן סופי, אך כפי הנראה ינוע בין 2-4 שקלים בעבור חצי שעה. גיל לייזר, מנכ”ל CAR2GO מקבוצת שגריר ציין כי “מיזם האופניים השיתופיים הינו נדבך נוסף בדרך להגשמת החזון של החברה, לספק מגוון פתרונות תחבורה שיתופית, עם טכנולוגיה מתקדמת, ידידותיים לסביבה וחסכוניים לכיס. ראשי הרשויות מאוד פתוחים למיזם ומראים נכונות להכנסת השירות לתחומן. יישום הפרויקט בערים אינו כרוך בעלויות כספיות ותקציבים מיוחדים, שכן כאמור אין צורך בתשתית ובעמדות עגינה ייעודיות המצריכות הכנה. מדובר בפתרון ידידותי שכבש את בירות העולם ואני מאמין שיכבוש גם את ישראל”.

פיילוט להשכרת האופניים, גם בתחנת הרכבת

משרד התחבורה ורכבת ישראל יצאו בקול קורא לחברות וגופים לקחת במיזם להשכרת אופניים שיתופיים במתחמי תחנות הרכבת, בהם בתחנת הרכבת ברחובות, כאשר סביר להניח שמובייק, במיזם משותף עם CARGO וחברת OFO, אשר שתיהן פועלות באמצעות אפליקציות. הרכבת מציעה את נדל”ן שטח העגינה ללא תשלום למפעילת השכרת האופניים, אולם בכל מקרה נדרש שיהיה הסכם עם הרשות המקומית. עם זאת, משמעות הקול הקורא היא שלא מדובר במכרז ולמעשה המפעילים מוזמנים להציב את האופניים בתחנות הרכבת לטובת ציבור הנוסעים.

בנוסף, קיימת כוונה להעניק הנחה בגובה 10% לנוסעי הרכבת הנוטלים אופניים דרך האפליקציה הייעודית של המפעילים. המטרה היא לעודד תחבורה ציבורית ולמגר את בעיות החניה והגישה לתחנת הרכבת. בתוך כך יצוין כי פרויקט האופניים השיתופיים יחל בשלב הראשון בתחנת הרכבת באר-שבע צפון, עם פריסה בתחנות נוספות כאשר רחובות על הפרק והפרויקט יתקדם בהתאם לשיתוף הפעולה של הרשות המקומית. על פי סקר של משרד התחבורה שנערך בשנת 2017, ברכבת ישראל עולים מדי יום בשעות השיא מעל ל-5,000 נוסעים עם אופניים (בארץ). מדובר בגידול של 35% לעומת שנת 2014, אז נסעו בשעות השיא ברכבת כ-3,800 נוסעים עם אופניים. “עם הרחבת הפיילוט יוכל כל נוסע להגיע באופניים אל תחנת הרכבת וממנה בנוחות ובחופשיות”, מסר שר התחבורה ישראל כץ.

 

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן