משבר הקורונה הגיע למועדון “עמך” | הצוות דואג לא להשאיר אף ניצול שואה מאחור: “הפחד מהבדידות גרוע יותר מהקורונה”

בצל משבר הקורונה, סניף רחובות של עמותת “עמך”, המרכז הישראלי לתמיכה נפשית וחברתית בניצולי השואה והדור השני, שנוסדה לפני 32 שנים, מציע מענה טלפוני בהתנדבות לתושבי רחובות והסביבה. המציאות החדשה שנוצרה יוצרת מגוון התמודדויות לכלל האוכלוסייה ולאוכלוסיה המבוגרת בפרט.

לאנשי המקצוע של סניף “עמך” רחובות, פסיכולוגים קליניים ועו”ס פסיכותרפיסטים, יש ניסיון רב בטיפול באוכלוסיה המבוגרת ובטראומה. עמותת עמך פתחה את שעריה לפני כמה שנים לכלל האוכלוסיה והיא מעניקה בשגרה תמיכה נפשית לא רק לניצולי שואה ובני משפחותיהם, אלא לכל דורש. ברחבי הארץ יש 15 מרכזי עמך. מתוקף ההתמחות בטיפול בטראומה, בין הגופים המקבלים מענה נפשי, נמצאים מטופלי משרד הביטחון, נפגעי חרדה של ביטוח לאומי ועמותת אחת מתשע, נשים הסובלות מסרטן השד.
בתקופה מאתגרת זו, ענן של אי ודאות וחוסר השליטה דומיננטים, צוות המטפלים של עמך דואג לסייע במגוון עצות באמצעות שיחות טלפון. זהו סיוע ראשוני ורגשי בתקופה לא פשוטה ומתמשכת זו הצפויה לנו.

בראיון עם מנהלת סניף עמך רחובות והשפלה, דפנה מיטרני דגן (פסיכולוגית קלינית במקצועה), מספרת לנו על הרגעים הקשים בעת קבלת ההחלטה על סגירת מועדון עמך רחובות, של ניצולי השואה לפני כשבוע, לאור הנחיות משרד הבריאות. “יש קושי עצום לסגור מקום המהווה עבור ניצולי השואה בית, כך הם קוראים למועדון “עמך הבית השני שלי”.
אך הסיפור המיוחד בעמך רחובות, שרק כמה ימים קודם לסגירתו, הייתה מסיבת פורים מאוד שמחה, ממש כמו שירת הברבור. הניצולים רואיינו באותה מסיבה לערוץ 11 וממש זעקו ‘בבקשה, אל תסגור לנו את המועדון’. “הייחודיות במקום הזה, שקיים כאן צוות מסור של מטפלים, הנפגש עם הניצולים במועדון ובקליניקה וכולם עובדים עם תחושת שליחות עצומה. משבר הקורונה מעורר פחד מהבדידות שהוא לפעמים גדול יותר מפחד מהקורונה, להיות בבית סגורים בין ארבע קירות, ובייחוד עם התקנות שלא מאפשרות לבקר אותם…”כל אחד מ-15 מרכזי עמך ברחבי הארץ בנוי ממועדון טיפולי המיועד לניצולי שואה ובו שפע פעילויות ומקליניקה, המספקת טיפול פסיכולוגי לכל דורש. מעבר לכך יש קליניקות פרטיות של צוות המטפלים, שמפוזרות ברחבי השפלה”.

משבר הקורונה מצריך התארגנות מחדש. עמותת עמך נערכת כיום לטיפול מרחוק, טלפוני או וידאו מול המטופלים, על מנת לא לסכן אותם. “עשינו ישיבה איך ממשיכים את הקשר, רכזות המועדון ממשיכות את הקשר עם הניצולים, בקשר טלפוני. לגבי הקליניקה, יש ניצולי שואה שמטופלים טיפול נפשי ובנוסף מטופלים של משרד הביטחון, וחולות סרטן שמגיעות לכאן. ולפיכך קיבלנו אישור מיוחד מהרשות לניצולי לשואה שניתן לעבור לטיפול מרחוק – כלומר להציע למטופלים או טיפול בטלפון או וידאו. עמך נותנת שירות מיוחד שזה גם טיפול ביתי, בבתי הניצולים שמוגבלים בתנועה”. שלל הבעיות עקב הנגיף מעלות תהיות רבות כיצד לעבור את המשוכה ולטפל בניצולים. “יש להציע טיפולים אחרים, יש כאן המון שיקולים ברמה היומיומית, איך נכון לנהוג כי יש רגישות לכל הצדדים, המטרה לשמור על המטופלים וגם על המטפלים שלא יסתכנו. בתקופה זו, כשיש איום ברמה האנושית. אני חושבת שכחברה, אנו נמדדים בימים של משבר, בנתינה וערבות הדדית. לכן באתי בהצעה לצוות שלי אם היו מוכנים להתנדב, ולתת מענה טלפוני לכלל האוכלוסייה, וזה היה מאוד מרגש כי הייתה היענות מלאה, ומטפלים שלא היססו לרגע”.

עמך דואגת לתת שירות לרבדים נוספים: “יש צוות חירום מורחב שלנו (עמך היא חלק מהקואליציה לטראומה), ובמקרים חירום והסלמות עמך היא מענה לביטוח לאומי של נוהל חרדה. מטופלים יכולים לבוא ולקבל טיפול פסיכולוגי. יש לנו פה צוות חירות בסניף, איך לעזור לאנשים ברגעי חרדה, איך להתמודד עם המציאות החדשה ולגבי העתיד הכלכלי”.

לסיום היא משתפת: “אני מאוד גאה בצוות של הסניף שלי שמסתכל מעבר ומוכן לתת כתף”.

ליצירת קשר, עמך רחובות: 089467293.

 

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן