news08.net/ads.txt

תחקיר | בעלי העסקים מלינים על התנהלות המועצה הדתית ביבנה והעובדים סופגים

תחקיר: האם שכרם של עובדים במועצה הדתית ביבנה קוצץ שלא כחוק? בעלי מסעדות מלינים על חוסר התחשבות בתקופת הקורונה, המאלץ אותם לבטל את תעודת הכשרות ולמעשה לגזור גזר דין מוות על העסק. מטעם המועצה נמסר: “המועצה לא תנהל את יחסי העבודה שלה עם עובדיה בכלי התקשורת”.

ההתנהלות הקלוקלת של המועצה הדתית ביבנה – לכאורה – נמשכת. כזכור בתחקיר “סטטוס” בשיתוף “חדשות אפס שמונה” שפורסם לא מכבר נחשפו טענות רבות מצד העובדים וליקויים שהמועצה ניסתה להסתיר. מסתבר שהבעיות לא פסקו. אחד העובדים סיפר השבוע: “כשיש שקט, אתה תוהה מתי תבוא המכה הבאה”.

עובדים במועצה הדתית סיפרו כי שכרם נפגע לאחר שבעלי עסקים ביבנה אשר נקלעו לקשיים כלכליים לא שילמו על תעודת הכשרות. “המשכנו לתת שירות לאותם עסקים למרות המצב. בסוף חודש אני רואה קיצוץ בשכר. מה זה קשור אליי? למה לגלח לי במשכורת?”, מספר א’ משגיח כשרות מעל 10 שנים. א’ ניסה להסביר את הסוגיה: “לצורך העניין אתה עיתונאי, ועשית כתבת פרסום לאחד הלקוחות של העיתון. פתאום מסתבר שהלקוח לא שילח והעיתון מודיע לך שגם הוא לא ישלם. מה זה קשור אלייך? למה אתה לא צריך לקבל את הכסף שלך?”.

א’ הוסיף: “יש רדיפה אישית כלפי העובדים במשך שנים. ברמה שהוא מציין שמות של אנשים ולפי כך מחליט באופן שרירותי לגביהם. פשוט עושה מה שבא לו, איך שבא לו”.

לטענת העובדים, ההתעמרות מצד יו”ר המועצה, יצחק מוסאי אינה זרה להם. כזכור, בתחקיר הקודם פורסם כי “היה סיפור עם עובד שלא הגיע להרמת כוסית לרגל ראש השנה עקב אשפוז של בנו בבית החולים שערי צדק בירושלים כשהכל מגובה במסמכים. העובד הזה לא קיבל מתנה, כששאר העובדים קיבלו בטענה שהוא לא זכאי למתנה בגלל שהוא לא הגיע. נו, באמת? איך אתה לא מתבייש? תשמעי, בכל שנה בתאריך ז’ באדר מתקיים יום הקדיש העולמי ומתבצעת סעודה לעובדי המועצה הדתית עם קבלת מתנה לעובדים מטעם המועצה הדתית. אחד העובדים היה חולה ונותר בביתו. הוא הגיש חופשת מחלה לאותו היום ולא קיבל את המתנה. למה?!?! היו”ר טען שרק מי שהגיע לסעודה זכאי לקבל מתנה”.

התגובה שנמסרה באותם ימים מהמועצה: “יתר השאלות נוגעות לניהולה הפנימי של המועצה הדתית אשר לא ייערך מעל גבי דפי העיתון אלא במשרדי המועצה ובהתאם לנהלים המקובלים”.

 

א’ שיגר מכתב בהול למועצה הדתית בו טען כי לא נתנה הוראה משום גורם במחלקת הכשרות להפסיק ולתת שירותי השגחה בפיצריית פביוס. “המכתב שיצא מצד המועצה בתאריך 6.8.20 ממוען למפקח הכשרות ולא אל א’, ועפ”י חוק עד שלא קיבלת הוראה מפורשת להפסיק ולהשגיח בעסק הנ”ל מן הממונים עליו במחלקת הכשרות עשה את המוטל עליו עפ”י נהלי הרה”ר”.

המועצה הדתית שיגרה מכתב חזרה בו נטען כי א’ ידע מצידו שלא יקבל שכר ולמרות זאת המשיך לעבוד. “טענה זו הינה שקר! לא נאמר לי מעולם שאני עובד בהתנדבות ובטח שלא נדרשתי מהממונים עלי ברבנות לעבוד ללא שכר מעולם. יתרה מזאת, אין בכוחם של הממונים עלי לכפות עליי עבודה במשך חודש ימים מבלי לקבל שכר על עבודתי”.

משגיח נוסף מספר: “כבר היה את נושא הרדיפות בעבר וכל פעם שיש שקט, אתה תוהה מתי תבוא המכה הבאה”, ציין, “זה כסף שאני טורח לגביו ויש לי משפחה לפרנס. אני נוסע לעסקים בחורף ובקיץ ולא משנה מתי, גם ככה לא קל להתמודד עם המצב של היום, אז עוד יותר להקשות?”. ב’ ניגש לפקידה במועצה והסביר לה שכך לא מתקבלות החלטות. “פותח את התלוש משכורת ורואה קיצוץ בלי שהודיעו לי בכלל. למה זה אמור לעניין אותי? יש בעיה למעלה? תפתרו את זה ביניכם”.

המשגיח הוסיף כי לא קיבל התראה כלל על קיצוץ בשכר. “300 ש”ח שעסק צריך לשלם בחודש על תעודת הכשרות לא מכסה לי את הדלק לבוא אליו. אנחנו עושים שירות בכלל שאנחנו נכנסים למקומות האלה. אני אשם שבעלי העסקים לא משלמים? זה בעיה שלי?”.

גזר דין מוות על המסעדות ביבנה – “מתבייש שכך נראים הדברים”:

בעלי המסעדות ביבנה נפגעו קשות בתקופת הקורונה, דבר שאילץ אותם לאגור כספים ולהתמודד עם המציאות המאיימת. בעל פיצריית פביוס שקרס בהוצאות השוטפות, לא שילם על השגחה במקום עבור שנת 2020. לאור כך שלח מכתב בקשה לדחיית תשלומים למועצה הדתית יבנה עבור שירותי הכשרות בעסק, לאחר שהמועצה התריעה כי עליו להוריד את תעודת הכשרות של העסק. “אני במשבר כלכלי עצום ואין באפשרותי כמעט ולהתקיים עסקית, אני עושה כל מאמץ להפעיל את העסק מבלי לפטר עובדים, מבלי לאחר בתשלום משכורות ועוד”, כתב ניר יעקוביאן, “מדוע לא נקראתי למשרדי המועצה הדתית לשיחה? למה להוציא כזה מכתב מאיים בימים הללו שממש קשים עבור העצמאיים בכל הארץ? האם זו הנציגות הדתית בעירנו? כתושב העיר כל חיי וכאדם מסורתי אני מתבייש שכך נראים הדברים”.

בשיחה שקיים יעקוביאן עם יצחק מוסאי לאחר שקיבל את המכתב, בו קיווה למצוא אוזן קשבת לנוכח התקופה: “נדהמתי לגלות שמולי עומד אדם שעומד על שלו ולא מוכן לקבל את העובדה שבאמת אין לי כרגע איך להסדיר את התשלום! בסך הכל ביקשתי לדחות את הסדר התשלום בשלושה או ארבעה חודשים קדימה כדי שאצליח להרים את הראש מעל המים”.

בנוסף טען כי הבין שנתנה הנחיה מצד מוסאי שבו הוא צריך לבקש ממשגיח הכשרות שלו לעבוד ללא תשלום בחודשים הנ”ל. “ביני ובין משגיח הכשרות שלי יש יחסים מצוינים ואין לי ספק שאם אבקש ממנו את זה הוא יעמוד לצידי ויעשה הכל כדי לא לראות אותי מתרסק רק בגלל האטימות שחוגגת במועצה הדתית ביבנה! אך אין בליבי את האומץ לבקש מאדם שעובד איתי כל כך הרבה שנים להמשיך ולעבוד ללא שכר”.

הסכם הפשרה שירד לטמיון:

ניר יעקוביאן מבעלי פיצריית פביוס הגיש מכתב לסגן ראש העיר, פאלי כהן, שיגבש הסכם פשרה בין המועצה לעסק. שני הצדדים הגיעו להחלטה שהחוב מוקפא ובינתיים העסק ימשיך לשלם את השוטף. יעוקביאן לא עמד בהתחייבות מאחר ולא שילם את הכסף בשתי פעימות, דבר שלא מצא חן בעיניי המועצה, וכתוצאה מכך ההסכם בוטל.

תגובת המועצה הדתית
פנינו אל המועצה הדתית ושאלנו מספר שאלות כדלקמן: 1.מדוע נפגע שכרם של משגיחי הכשרות? (לטענת המשגיחים, המכתב נשלח למחלקת הכשרות ולא נכתב העתק למשגיחים).  2. מדוע לא הייתה התחשבות מצד המועצה הדתית כלפי בעלי המסעדות בעיר בתקופת הקורונה? 3. מדוע הסכם הפשרה בין המועצה הדתית לפיצריית פביוס בוטלה? 4. האם טעית בכך שפגעת בשכרם של העובדים?

זו התגובה שקיבלנו: “המועצה הדתית יבנה לא תנהל את יחסי העבודה שלה עם עובדיה, בכלי התקשורת. שכרם של עובדי המועצה הדתית לרבות משגיחי הכשרות, נקבע על ידי המשרד הממשלתי הממונה – המשרד לשירותי דת – ועל פי ההסכמים הקיבוציים והנחיות הממונה על השכר במשרד האוצר.

המועצה הדתית פעלה ופועלת בהתאם להנחיות המשרד לשירותי דת, הממונה עליה בתוקף מעמדו על פי חוק כגורם מאסדר (רגולטור). כל בית אוכל או עסק לממכר מזון שפעל בתקופת הקורונה – חייב לשאת בעלויות של העסקת משגיח הכשרות כי אם לא כן יולן שכרו של משגיח הכשרות. בכפוף להנחיות ולהוראות – המועצה התחשבה בבעלי העסקים ואף התחשבה בהם בפועל התחשבות מרחיקת לכת.

הגורם המוזכר בפניה אינו קשור למועצה הדתית ואינו מוסמך לקבל החלטות. מפאת כבודו של בעל העסק הנוגע בדבר, לא תביא המועצה הדתית בתגובה זו את הפרטים, ותסתפק בכך שתציין שעסקינן בעסק שקיבל שירותי השגחה וכשרות זמן רב מבלי לשלם בגינו. יובהר כי המועצה הדתית אף נתנה לבית העסק תעודת כשרות חדשה חרף החובות שנותרו”.

מערכת חדשות אפס שמונה מכבדת זכויות יוצרים ועושה את מירב המאמצים לאתר בעלי זכויות בפרסומים ו/או צילומים המגיעים אלינו. אם זיהיתים צילום ו/או כל פרט שיש לכם זכויות בו/בהם, אנא פנו אלינו לבקש לחדול מהשימוש בו/בהם באמצעות כתובת האימייל [email protected]

תגובות:

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments

אולי יעניין אותך גם:

תגובות

Subscribe
Notify of
guest
0 תגובות
Inline Feedbacks
View all comments
דילוג לתוכן